ABC o Antisemitizmu
Sve što treba da znate o savremenom antisemitizmu na jednom mestu.
Prvi izvor informacija ove vrste u Republici Srbiji namenjen pre svega profesionalcima u medijima, kulturi sećanja i obrazovanju.
Autor: Miško Stanišić, Stručni saradnici: dr Aleksandar Stojanović i Nevena Bajalica
Predgovor
Antisemitizam je prisutan u svim evropskim društvima, pa tako i našem, negde više, negde manje, negde otvorenije, negde ređe. To, nažalost, nije neobično. Antisemitizam je vekovima utkivan u ideologije i svetonazore koji su oblikovali naše poimanje sveta i društva u kojem živimo, tako da i danas, kada smo svesni koliko je otrovan i opasan, deo je podsvesti i nalazi se u mračnim uglovima evropskog kulturnog identiteta. Kao i u drugim zemljama, i u Republici Srbiji različita ispoljavanja antisemitizma i antisemitskih stavova možemo naći u celom društvenom i političkom spektru: od radikalne političke levice, preko centra, do ekstremne desnice. Možemo ga čuti uvijenog u prorusku i anti-EU propagandu. Ponekad provejava u diskusijama u medijima sa nacionalnim frekvencijama, kao što se ponekad „omakne“ i u opozicionim medijima. Nalazimo ga skrivenog iza političke propagande, manipulacija i zloupotreba istorije Holokausta. Nazire se iza nacionalističkih floskula i upozorenja da smo „ugroženi“. Čujemo ga u svakodnevnim opuštenim razgovorima na popodnevnoj kafi, uzgred, na radnom mestu, u autobusu. Nalazimo ga ponekad čak i u učionici — izgovara ga neka nastavnica istorije lično. Vidimo ga na zidovima ispisanim grafitima i u šarama flomasterom u liftu. Možemo ga naći i u ponekoj knjižari, na rafama među knjigama u slobodnoj prodaji. Teško ga možemo izbeći na društvenim mrežama. Ako se malo bolje i iskrenije zagledamo u mrak, možda ga možemo pronaći i u sebi.
Da bismo se suprotstavili antisemitizmu, moramo pre svega biti u stanju da ga prepoznamo. A da bismo ga identifikovali, moramo imati neka osnovna znanja o tome šta je antisemitizam i kako se ispoljava.
Kada su naše koleginice i kolege iz NVO Haver Srbija u Beogradu bili na meti grubog antisemitskog napada 7. novembra 2023, mislio sam iskreno (i naivno) da će javnost u Republici Srbiji biti zgrožena natpisom na zidu ispred njihovih prostorija: „Haver marš iz Srbije“. Bio sam siguran da će mediji, nevladine organizacije i civilni sektor, kao i institucije države, uključujući i Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, Ministarstvo prosvete — a da ne pominjem policiju i tužilaštvo — burno i snažno reagovati i ne samo osuditi ovaj sramni antisemitski čin, nego pokrenuti čitav niz mera i aktivnosti. Mislio sam da će se počinioci brzo identifikovati i privesti pravdi, da će institucije pokrenuti mere prevencije i edukacije, i da ćemo se bolje pripremiti kako se to više ne bi ponovilo.
Umesto toga, desila se tišina. Ta tišina me je zapanjila više od samog napada. To da se mogu naći oni koji će napisati „Haver marš iz Srbije“ jeste strašno, ali zamislivo. Međutim, poražavajuće je što, u principu, celo naše društvo, barem tako izgleda, uopšte ne mari za to.
Samo nekoliko saopštenja koja su izdata i veoma ograničeni prostor koji je u medijskoj i društvenoj javnosti dat ovom incidentu nisu bili ni izbliza dovoljni ni proporcionalni.
Naprotiv, na društvenim mrežama su napadači, iako sakriveni iza avatara i bez otkrivanja pravih identiteta, otvoreno likovali, delili fotografije svoje „uspešne akcije“, rugali se i nastavljali sa ponavljanjem antisemitskog govora mržnje. Ubedljivo najveći broj komentara ispod njihovih postova bio je pozitivan i afirmativan. Mali broj onih koji su izrazili kritiku bio je zatrpan desetinama drugih koji su ih vređali ili ismevali.
Kada sam o svemu tome napisao jedan kritičan post na LinkedInu, mreži za profesionalce na kojoj se piše bez komfora anonimnosti, diskusija koja se razvila ispod mog posta me je potpuno šokirala. Desetine i desetine ljudi su, svi sa punim imenom i prezimenom, radnim mestom i imenom firme u kojoj rade, potpuno komotno i bez imalo ustručavanja u svojim komentarima otvoreno pisali antisemitske izjave, bez stida ili straha od posledica. Osim uvreda i pretnji na moj račun, „diskusija“ koja se tu razvila kretala se od neznanja do predrasuda, preko laži do mitova, od jedne do druge sve luđe teorije zavere, do objašnjavanja ko su „u stvari“ Jevreji, koji bogati Jevrejin ima veću moć od drugog i zapravo upravlja svetom, na koji način je „jevrejski nacizam najgori“, da li je Hitler bio Jevrejin ili samo Hazar i mason, i koji Jevreji su „dobri“, a koji su „deo odmetnutog plemena“. Prosto nisam mogao da se snađem šta je tu bio iskaz mržnje, a šta totalne neinformisanosti — ili i jedno i drugo. Nivo neznanja bio je šokantan, jednako kao i činjenica da se učesnici ne ustručavaju da takve stvari govore javno, sa punim identitetom, jer, očigledno, ili veruju da je sve to tačno i deo opšteprihvaćenog mišljenja, ili misle da nema opasnosti od bilo kakvih posledica po njih — ni pravnih, ni moralnih, ni profesionalnih (jer ja sam mislio da bi se neko ustručavao da takve stvari piše makar iz obzira da mu to sutra ne bi našli potencijalni poslodavac ili poslovni partner).
U ovim diskusijama primetio sam da deo učesnika upozorenje da antisemitizam postoji u našem društvu i poziv na sistemsku borbu protiv njega tumači kao nekakvu „optužbu“ na račun Republike Srbije ili srpskog naroda, što je potpuno neutemeljeno i pogrešno poimanje, i onda neki od njih reaguju ostrašćeno, agresivno, uvredama i pretnjama. Suprotstavljanje diskriminaciji građana iz manjinskih zajednica znak je snage i odgovornosti države i društva — nešto što nam svima služi na čast, a ne na sramotu.
Važno je naglasiti da, osim inicijativa civilnog društva na ovom polju, postoje i pozitivni primeri i tendencije institucionalnog rada. Republika Srbija je članica Međunarodne alijanse za sećanje na Holokaust (IHRA), gde aktivno učestvuje i u radu komiteta za borbu protiv antisemitizma. Vlada Republike Srbije usvojila je Radnu definiciju antisemitizma Međunarodne alijanse 26. februara 2020. godine, što je važan prvi korak i pretpostavka za dalji rad. U Novom Sadu je osnovan gradski Savet za prevenciju antisemitizma, što je pozitivan primer koji bi i drugi gradovi i opštine trebalo da slede. Uprkos tome, neke dugoročne, efikasne i sistemske strategije za suzbijanje antisemitizma i dalje izostaju.
U međuvremenu se desio niz novih antisemitskih incidenata, od kojih je najstrašniji svakako onaj u kojem je napadač, radikalizovani islamista koji je napao žandara, čuvara ispred Izraelske ambasade u Beogradu, ubijen. Napadač, srpski državljanin, prethodno je osmatrao potencijalne mete: beogradsku sinagogu Sukat Šalom i zgradu Jevrejske opštine u ulici Kralja Petra, dok na kraju nije odabrao Izraelsku ambasadu — što pokazuje da su meta napada bili Jevreji, bilo koji Jevreji, ne specifično Izrael. I ovog puta je u javnosti i od zvaničnika izostalo nedvosmisleno označavanje napada kao antisemitskog. Govorilo se o terorizmu, ali reč antisemitizam nije izgovarana.
Tišina nakon napada na Haver Srbija, reakcije na mrežama koje su usledile, kao i izostanak institucionalnih mera i dugoročnih strategija za suprotstavljanje antisemitizmu — zajedno sa nedovoljnim razumevanjem da su takve mere potrebne — naveli su me da razmišljam o tome na koji način bismo jednostavno i brzo mogli da doprinesemo da se ova situacija u Republici Srbiji počne menjati na bolje.
Tako se rodila spoznaja da bi bilo korisno imati jedan referentni izvor sa makar najosnovnijim informacijama o bazičnim pojmovima i najčešćim pitanjima ili zabludama vezanim za antisemitizam. Taj resurs bi morao biti napisan jednostavnim jezikom, u kratkim crtama, kako bi se informisali pre svega oni koji oblikuju javno mnjenje i razumevanje o antisemitizmu, kao što su profesionalci u medijima, akteri u kulturi sećanja, prosvetni radnici, kreatori politika i donosioci odluka. Ovakav referentni dokument bio bi dostupan i svim drugima kojima je stalo do društva koje se gradi na vrednostima ljudskog dostojanstva, vladavine prava, pluralizma i tolerancije, a koji bi želeli da prošire vidike i razmisle o tome kako bi i sami mogli da doprinesu da se antisemitizam i drugi oblici netolerancije, diskriminacije i mržnje na vreme prepoznaju i da im se suprotstavi.
Rezultat ove ideje je ABC o antisemitizmu – zbirka od 26 sekcija sa kratkim objašnjenjima osnovnih pitanja i pojmova o antisemitizmu.
Pozivam medije, prosvetne i kulturne radnike i donosioce odluka da koriste ABC o antisemitizmu kao referencu za pronalaženje odgovora o antisemitizmu, za odgovorno izveštavanje, nastavu i formulisanje politika vezanih za suprotstavljanju ovoj vekovnoj mržnji.
Miško Stanišić
direktor Terraforminga, predsednik Centra za borbu protiv antisemitizma CBA, i član delegacije Republike Srbije u Međunarodnoj alijansi za sećanje na Holokaust (IHRA)